Масовий захід
Економічна
гра «Що? Де? Коли?»
Мета:
§
Поглибити
знання учнів про основні економічні
поняття;
§
Розвивати уважність, швидкість мислення та
інтелектуальні здібності;
§
розвивати
вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку;
§
виховувати
економічну культуру споживача.
Клас прикрашений плакатами з висловлюваннями:
v «Прокинувшись вранці, запитай себе: «Що я
повинен зробити?», ввечері, перш ніж заснути: «Що я зробив?»
Піфагор
v
«Ніколи
не пізно запитати себе: ділом я займаюсь чи дрібницями».
А.Чехов
Класна
кімната оформлена у вигляді ігрового казино. На столі крутиться барабан, на
секторах котрого розкладені конверти з запитаннями вартістю 5, 10, 20, 30, 50
та 100 Еконів. За правильні відповіді гравці отримують гральну фішку, яку потім
можуть обміняти на Екони.
Ведучий
Доброго дня, шановні
гравці та глядачі! Ми раді вітати вас на економічній грі «Що? Де? Коли?». А ви
знаєте, що означає термін «економіка»?
правильно, економіка – це наука про відносини між людьми в процесі
виробництва благ, обміну ними, розподілу та споживання їх. А чи знаєте ви, що
означає слово «бізнес» ? бізнес – це господарська діяльність, що приносить
прибутки. Бізнесмен немов включається в гру з великою кількістю запитань,
несподіваних ходів, тонкого розрахунку. Ризикуючи, він проявляє всі свої
знання, рішучість, сміливість. Такі ж якості потрібно проявити сьогодні нашим
гравцям. Отож, вітаймо учасників економічної гри «Що? Де? Коли?». (ведучий представляє гравців).
Ведучий зачитує 7 корисних порад від видатних економістів
1. “Національний дохід не розмножується
діленням.” (Яцек Вейрох )
2. “Якщо це хороша політика, значить, це
погана економіка, і навпаки.” ( Юджін
Бер, американський політик )
3. “Життя б'є ключем, коли відкрите джерело
фінансування. “ ( Олег Сєїн (Україна))
4. “Всі засоби хороші, окрім безготівкових.”
(Даніл Рудий )
5. “Працюй старанно і чесно плати податки.
Тисячі трудящих в держапараті розраховують на тебе.” ( Невідомий американець)
6. “Пам'ятайте про бідних - це не вимагає
ніяких витрат.” (Генрі Уїлер Шоу )
7. “Кращий спосіб допомогти бідним - це не
стати одним з них.” (Ланг Ханкок,
австралійський мільйонер )
Правила бізнесмена:
v
Все залежить тільки від мене
самого
v
Хочеш досягти успіху – ризикуй
v
Тримай слово
v
Богатство любить зорових
v
Успіх супроводжує освічених
Поради юному
комерсанту:
o
Працюй рівномірно
o
Не біжи за згасаючим днем
o
Завтра все буде інакше
o
Бережи здоров′я
o
Не впадай у розпач через
негаразди... І прокинешся босом!
Питання вартістю у 5
Еконів.
1.
Як називається обмін грошей на
товар чи послугу ? (купівля)
2.
У якому місті було підписано угоду про створення
Європейського економічного Союзу? (у
Римі)
3.
Який розділ економіки вивчає окремі ланки
господарювання підприємства, галузі ? (мікроекономіка)
4.
Яка державна
служба егулює ввезення та вивезення товарів з країни?
( митна служба )
5. Якою мовою був написаний
«Капітал» Карла Маркса?(німецькою)
6. Як називається боргове зобов′язання? (вексель)
Питання вартістю у 10
Еконів.
1.
Де виникло
перше акціонерне товариство? ( У Лондоні в 1553 р. )
2. Що винайшли китайці для обчислення великих
чисел? ( абак )
3. У якій країні в 1797 році було введено
податок на годинники? ( в Англії )
4. З чим
пов¢язана
назва багатьох монет? ( З вагою )
5. Чим
керується покупець при виборі товару? (
розрахунком, враженням, модою )
6. Що використорвували наші далекі предки для обчислення великих чисел?
( камінці, мушлі )
Бліц-питання (на запитання відповідає 1 учасник команди
без обговоренняз командою). Кожне запитання оцінюється у 15 балів. Продовжити
прислів′я.
o
Лінивий двічі робить, … (скупий двічі платить);
o
Не вір словам, …(а вір справам);
o
Що більше коштує, …(то більше смакує);
o
В кого гроші – той і
хороший, …(а як їх нема, то всім дарма);
o
Чим більше грошей з¢являється, …(тим
менше нервів залишається);
o
Товщина вашого гаманця …(повинна відповідати об¢єму вашої роботи);
Питання вартістю у 20
Еконів.
1.
Хто такий
маклер? (посередник при
укладенні біржевих угод)
2.
Що таке френчайз? ( Ліцензія,
що дозволяє підприємству функціонувати як частина великого торгового ланцюга,
не виробляючи товар)
3.
хто такий агент?
(Представник організації чи підприємства,
що виконує ділові доручення)
4.
хто такий
брокер? (Людина, що заключає угоду між
продавцем та покупцем)
5.
що таке офіс? (Приміщення, контора, канцелярія, де
працюють люди)
6.
що таке віза? (дозвіл на в′їзд на територію чи проїзд
територією держави громадянину іншої держави)
Питання вартістю у 50
Еконів.
1. Як називається знаменитий автомобільний концерн,
штаб-квартира котрого знаходиться в Турині,«Fabbrica Italiana Automobili Torino» ? (FIAT)
2. Назва якої компанії
складається з трьох символів японця Канджі, що перекладається як "Небеса,
які благословляють важку працю"?
( Nin-ten-do
- Nintendo)
3. Назва якої фірми
корейською означає "теперішній час"?
(
Hyundai )
4. Назва якої фірми звучить так само як і "Я бачу тебе"?
("I Seek You" - ICQ)
Бліц-питання (на запитання відповідає 1 учасник команди
без обговоренняз командою). Кожне запитання оцінюється у 15 балів. За відомими висловлюваннями відгадайте їх
автора.
v “Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в
тому, що вони всім надані.”(Сенека)
v “Якби отримувати кредити було б так легко, як стверджує
реклама, ніхто не грабував би банки ”. (Альфред
Сові)
v
“Бізнес- це захоплююча гра, в
якій поєднуються максимум азарта при мінімумі правил.” (Білл Гейтс)
v
“Все в наших руках, тому їх не
можна опускати.” (Коко Шанель)
Питання вартістю у 100
Еконів. При використанн додаткової підказки питання оцінюється у 50 балів. За історичним сюжетом назвіть відому фірму або
товар, що вона виробляє.
Цей товар винайшов у
Китаї приблизно в 105 році Цай Лунь. Він знайшов спосіб робити його з
волокнистої внутрішньої частини кори шовковичного дерева. Китайці навчилися
товкти кору у воді, щоб відокремити волокна, потім вони виливали цю суміш на
підноси, на дні яких знаходилися довгі вузькі смужки бамбука. Коли вода
стікала, м'які аркуші клали сушитися на рівну поверхню. Для цієї мети
використовували бамбук і старі ганчірки. Торговці з Китаю подорожували далеко
на північ і захід і прийшли в місто Самарканд. Там араби перейняли їхній секрет
і привезли його в Іспанію. Відтіля мистецтво робити цей товар розійшлося по
всьому світі.
Виготовлення якого
товару описано?
Підказка. Людина винайшла
матеріал для письма задовго до того, як з'явилося це. Древні єгиптяни близько
4000 років тому брали стебла папірусу, знімали шкірочку і розпрямляли її. Потім
смужки папірусу клали хрест-навхрест і спресовували так, щоб вони склеювалися.
Висушений лист папірусу являв собою гарний матеріал для письма.
Виготовлення якого
товару описано?
(Виготовлення першого паперу)
Після закінчення гри учні обмінюють фішки у банку і використовують їх в подальшому для накопичення особистого рахунку.
Спільне заняття психолога з учителем економіки
РОЛЬОВА ГРА «ВЛАСНИЙ
БІЗНЕС»
Реформа українського суспільства висуває нові вимоги до
системи освіти: необхідно не тільки дати учням знання, але і підготувати випускників школи до самостійного життя і професійної
діяльності у нових економічних умовах. Особливого значення у цьому контексті
набуває допомога учням у виборі професії. Враховуючи той факт, що сучасний
ринок праці зазнає швидких змін, основне завдання профорієнтаційної діяльності
освітнього закладу - сформувати в учнів нове економічне мислення, виховати їх
підприємливими, озброїти навичками ділової активності, необхідної для
майбутнього самостійного життя і праці в умовах ринкової економіки. Серед активних
засобів профорієнтаційного навчання рольові ігри посідають одне з провідних місць.
Головна мета гри «ВЛАСНИЙ БІЗНЕС»:
–
навчання учнів ділової активності;
–
вироблення
моделей підприємливої поведінки;
–
усвідомлення
власних ресурсів для реалізації підприємницьких ідей.
Мета гри реалізується завдяки рішенню наступних завдань:
Учбові:
1.
Розкрити
сенс поняття «ділова активність».
2.
Познайомити
учнів на практиці з такими складовими ринку, як: підприємство, приватна фірма,
виробництво, статутний фонд, прибуток, податок, система оподаткування,
податкова інспекція.
3.
Ознайомити
з поняттям «рекламна кампанія», попрактикуватися в створенні реклами товарів.
Ігрові:
1.
Набуття
досвіду розуміння мети і завдань
підприємницької діяльності.
2.
Створення
ігрової моделі процесу виробництва.
3.
Демонстрація
різної поведінки під час колективної діяльності.
4.
Навчання
учасників брати участь у роботі групи, виконуючи різні ролі.
Соціально-психологічні:
1.
Заохочування
учнів на розвиток у них навичок ділової активності.
2.
Розвиток в
учнів комунікаційних навичок: приймати участь у груповому обговорюванні
проблем, відстоювати свою точку зору.
3.
Створення
позитивного емоційного фону в дитячому колективі.
4.
Сприяння
покращенню міжособистісних стосунків у групі.
Цільова аудиторія: учасники економічного клубу
Тривалість гри: 2
години.
Необхідне обладнання: картки із рольовими завданнями для кожної групи,
маркери, аркуші паперу, імпровізовані гроші, бланки анкет для підведення
підсумків гри, технічне обладнання для зйомки і показу відео практичного етапу
гри.
Ведучий гри:
психолог, соціальний педагог, учитель економіки або класний керівник.
Оптимальна кількість ведучих – двоє.
Якщо планується вести відеозапис, один із дорослих виступає в якості
ведучого, інший – відео оператора. Окремо слід звернути увагу дітей на те, що
ведучий – це теж ігрова роль, потрібно перелічити його обов’язки і права.
Права і обов’язки ведучого:
–
створювати
позитивну психологічну атмосферу впродовж всього заняття;
–
ознайомити
учасників з метою, правилами рольової гри;
–
формувати
ігрові групи, роз’ясняти сенс рольових завдань;
–
консультувати
учасників на всіх етапах проведення гри;
–
підводити
підсумки.
Етапи гри і засоби їх реалізації:
І етап.
Підготовчий. Орієнтовний час – 20 хвилин.
1. Введення в атмосферу заняття. Проводиться «розігріваюча» вправа «Ланцюжок професій» з
метою актуалізації знань учасників про світ професій, створення у групі
позитивного емоційного фону. Ведучий у будь-якому порядку називає (або показує)
учням літери. Завдання дітям – назвати якомога більше професій на вказану літеру.
Виграє той, хто останнім назве професію на запропоновану букву.
2. Актуалізація опорних знань, заохочування учнів на
ефективну, плідну працю. Методом бесіди з учасниками ведучий розкриває поняття
«ділова активність», разом з учнями строює модель підприємливої особистості (можна
використати матеріали додатків 1, 2).
ІІ етап.
Організаційний. Ознайомлення зі змістом і правилами ігри. Час – 20 хв.
1.
В грі
приймають участь наступні рольові групи: «уряд» - 1 група, «податкова інспекція»
- 1 група, «підприємці» - 2-3 групи, «рекламодавці» - 1-2 групи і «споживачі» -
всі інші учасники. Оптимальний розмір кожної групи – 3-5 учнів, залежить від
загальної кількості учасників. Кожна група отримує картки з рольовими завданнями, які має виконати в ході гри.
2.
Групи
«підприємців» створюють приватні фірми. Вони повинні зареєструватися - заповнити
свідоцтво про реєстрацію (додаток 3), проінформувати інших гравців про наявність
своєї фірми. Кожна фірма отримує статутний фонд – 200 гривень, які їм видає
ведучий. Створені фірми спрямовують свою підприємницьку діяльність у сферу
виробництва дитячих книжок.
3.
Зроблені книжки
«підприємці» будуть продавати «споживачам». Вартість однієї книжки – 50 гривень
(ціна має бути однаковою у всіх «підприємців»). На початку ігри ведучий видає
кожному «споживачеві» 100 гривень для придбання книжок. Всі ціни, звісно,
орієнтовні.
4.
Для
ведення підприємницької діяльності кожна приватна фірма повинна орендувати
робоче місце (наприклад парту), вартість 1 місця - 50 гривень. Кожна фірма має можливість
орендувати ту кількість робочих місць, яка їй необхідна. Також фірма повинна
придбати засоби виробництва - маркери та
папір. Обов’язкова умова! Учні не мають права користуватися власними засобами
виробництва (маркерами або папером) і повинні придбати їх у ведучого. Вартість
1 маркера – 10гривень, вартість паперу - 10 аркушів – 10 гривень.
5.
Кожна
фірма зацікавлена у тому, щоб продати «споживачам» більше книжок і відповідно
отримати більше прибутку. Для цього «підприємці» складають договір з «рекламодавцями» на розробку рекламної
кампанії з метою реклами їхнього товару.
6.
Отримавши
завдання, «рекламодавці» розробляють рекламні акції (можна зняти рекламний
відео ролик, або зробити рекламні листівки тощо) і пропонують їх до уваги «споживачів».
7.
В той час,
поки «рекламодавці» зайняті «просуванням» товару, «підприємці» розпочинають
виробництво: виготовляють книжки.
8.
До початку
виробництва «податкова інспекція» інформує «підприємців» про необхідну сплату
податків. Податок на прибуток «підприємців» становить 30% від загального
прибутку, податок на додану вартість – 20%. Ведучий допомагає роз’яснити
необхідну інформацію.
9.
Після
виготовлення книжок, «підприємці» продають готову продукцію. «Споживачі» покупають ті книжки, які їм
подобаються. При цьому слід зауважити учасників, що потрібно звертати увагу на
якість самого товару, на цікавість рекламних акцій. Після того, як всі
книжки продані, фірми підраховують прибутки та подають інформацію у «податкову
інспекцію».
10.
«Податкова
інспекція» нараховує суму, яку повинні сплатити «підприємці».
11.
«Підприємці»
спрямовують відповідні кошти в «податкову інспекцію»; «податкова інспекція»
передає зібрані кошти «уряду».
12.
«Уряд»
розподіляє кошти по статтям видатків, виходячи з реальних потреб країни і звітує
перед учасниками гри.
ІІІ
етап. Практичний (проживання ролей). Тривалість етапу – 1час.
1.
Розподіл
учнів на рольові групи. Кожна група отримує картку з переліком завдань, які
учасники повинні виконати під час ігри.
Рольові групи
Групові завдання
«Уряд» (1 група)
·
Скласти
бюджет країни;
·
Підрахувати
гроші, які будуть надходити у процесі
гри у вигляді податків;
·
Розподілити
бюджетні кошти, виходячи з реальних
потреб держави.
«Податкова інспекція» (1 група)
·
Змоделювати
систему оподаткування;
·
Ознайомити
підприємців з податками, які вони повинні сплатити під час гри;
·
Слідкувати
за своєчасністю та повнотою сплати податків підприємцями.
«Підприємці» (2-3 групи, залежно від
загальної кількості учасників)
·
Створити
підприємницьку структуру у вигляді ПФ (приватної фірми);
·
Організувати
виробництво;
·
Замовити
рекламну кампанію;
·
Отримати
прибуток від продажу товарів;
·
Сплатити
податки.
«Рекламодавці» (2-3 групи)
·
Отримати
заказ на рекламну кампанію;
·
Створити
рекламу товару;
·
Втілити
заплановані рекламні акції.
«Споживачі» - усі інші учасники.
·
Оцінити
рекламні акції, якість товару;
·
Придбати
кращі (на Ваш погляд) товари.
2.
Групи приступають до безпосереднього виконання
завдань. Рекламні акції, процес «виробництва» пропонується записати на відео.
ІVетап.
Корекційно-оцінний. Тривалість етапу – 30 хвилин.
1.
Наприкінці
гри учасники кожної групи заповнюють відповідний оціночний бланк (додаток 4),
обговорюючи відповіді у групі.
2.
Ведучий організовує
підведення підсумків за таким порядком: представники кожної групи звітують
перед учасниками про виконання рольових завдань, розповідають, як вони
вирішували суперечки, розв’язували проблеми. Доречно включити в загальне обговорення
гри такі запитання:
–
Хто з
гравців «заробив» більше грошей і чому?
–
Чия
«рекламна кампанія» була більш ефективною і чому?
–
Щоб ви
змінили у своїх діях під час гри, якщо б мали змогу знову зіграти?
–
Що
відмінного та схожого у грі і справжньому житті?
–
Для чого
потрібні податки?
–
Які статті
бюджету на вашу думку потрібно ставити на перше місце?
3.
В разі
потреби ведучий проводить належну корекцію моделей поведінки учасників під час
гри.
V етап. Підсумковий. Час – 20 хвилин.
1.
Рефлексія,
підведення підсумків. Пропонується провести
у вигляді «живої анкети»: учасники по черзі висловлюють свої враження від гри.
2.
Перегляд
відеоматеріалів, що відображають практичний етап.
Додаток 1
ДІЛОВУ АКТИВНІСТЬ розуміють як підприємливість, до якої
належать:
–
здатність
знаходити оптимальні варіанти використання матеріальних, енергетичних,
фінансових і трудових ресурсів;
–
уміння
приймати нестандартні логічні рішення;
–
орієнтуватися
у кон’юнктурі ринку і прогнозувати її розвиток;
–
впроваджувати
у практику нові технічні й економічні досягнення;
–
діяти з
допустимим ступенем ризику для досягнення кращих результатів;
–
дотримуватися
високої підприємницької культури у спілкуванні з колегами, партнерами і
конкурентами.
Додаток 2
РИСИ ПІДПРИЄМЛИВОЇ ОСОБИСТОСТІ. Підприємливі люди:
–
краще
пізнають себе
–
упевнені в
собі
–
незалежні
–
творчі
–
мають більше
соціальних навичок
–
гнучкіші
–
рішучі
–
краще
спілкуються
–
вміють
планувати
–
захищають
свою точку зору
–
мають
лідерський потенціал
–
краще
вміють працювати в команді
–
вміють
вирішувати проблеми
Додаток 3
Спільне заняття психолога з учителем економіки
РОЛЬОВА ГРА «ВЛАСНИЙ
БІЗНЕС»
Реформа українського суспільства висуває нові вимоги до
системи освіти: необхідно не тільки дати учням знання, але і підготувати випускників школи до самостійного життя і професійної
діяльності у нових економічних умовах. Особливого значення у цьому контексті
набуває допомога учням у виборі професії. Враховуючи той факт, що сучасний
ринок праці зазнає швидких змін, основне завдання профорієнтаційної діяльності
освітнього закладу - сформувати в учнів нове економічне мислення, виховати їх
підприємливими, озброїти навичками ділової активності, необхідної для
майбутнього самостійного життя і праці в умовах ринкової економіки. Серед активних
засобів профорієнтаційного навчання рольові ігри посідають одне з провідних місць.
Головна мета гри «ВЛАСНИЙ БІЗНЕС»:
–
навчання учнів ділової активності;
–
вироблення
моделей підприємливої поведінки;
–
усвідомлення
власних ресурсів для реалізації підприємницьких ідей.
Мета гри реалізується завдяки рішенню наступних завдань:
Учбові:
1.
Розкрити
сенс поняття «ділова активність».
2.
Познайомити
учнів на практиці з такими складовими ринку, як: підприємство, приватна фірма,
виробництво, статутний фонд, прибуток, податок, система оподаткування,
податкова інспекція.
3.
Ознайомити
з поняттям «рекламна кампанія», попрактикуватися в створенні реклами товарів.
Ігрові:
1.
Набуття
досвіду розуміння мети і завдань
підприємницької діяльності.
2.
Створення
ігрової моделі процесу виробництва.
3.
Демонстрація
різної поведінки під час колективної діяльності.
4.
Навчання
учасників брати участь у роботі групи, виконуючи різні ролі.
Соціально-психологічні:
1.
Заохочування
учнів на розвиток у них навичок ділової активності.
2.
Розвиток в
учнів комунікаційних навичок: приймати участь у груповому обговорюванні
проблем, відстоювати свою точку зору.
3.
Створення
позитивного емоційного фону в дитячому колективі.
4.
Сприяння
покращенню міжособистісних стосунків у групі.
Цільова аудиторія: учасники економічного клубу
Тривалість гри: 2
години.
Необхідне обладнання: картки із рольовими завданнями для кожної групи,
маркери, аркуші паперу, імпровізовані гроші, бланки анкет для підведення
підсумків гри, технічне обладнання для зйомки і показу відео практичного етапу
гри.
Ведучий гри:
психолог, соціальний педагог, учитель економіки або класний керівник.
Оптимальна кількість ведучих – двоє.
Якщо планується вести відеозапис, один із дорослих виступає в якості
ведучого, інший – відео оператора. Окремо слід звернути увагу дітей на те, що
ведучий – це теж ігрова роль, потрібно перелічити його обов’язки і права.
Права і обов’язки ведучого:
–
створювати
позитивну психологічну атмосферу впродовж всього заняття;
–
ознайомити
учасників з метою, правилами рольової гри;
–
формувати
ігрові групи, роз’ясняти сенс рольових завдань;
–
консультувати
учасників на всіх етапах проведення гри;
–
підводити
підсумки.
Етапи гри і засоби їх реалізації:
І етап.
Підготовчий. Орієнтовний час – 20 хвилин.
1. Введення в атмосферу заняття. Проводиться «розігріваюча» вправа «Ланцюжок професій» з
метою актуалізації знань учасників про світ професій, створення у групі
позитивного емоційного фону. Ведучий у будь-якому порядку називає (або показує)
учням літери. Завдання дітям – назвати якомога більше професій на вказану літеру.
Виграє той, хто останнім назве професію на запропоновану букву.
2. Актуалізація опорних знань, заохочування учнів на
ефективну, плідну працю. Методом бесіди з учасниками ведучий розкриває поняття
«ділова активність», разом з учнями строює модель підприємливої особистості (можна
використати матеріали додатків 1, 2).
ІІ етап.
Організаційний. Ознайомлення зі змістом і правилами ігри. Час – 20 хв.
1.
В грі
приймають участь наступні рольові групи: «уряд» - 1 група, «податкова інспекція»
- 1 група, «підприємці» - 2-3 групи, «рекламодавці» - 1-2 групи і «споживачі» -
всі інші учасники. Оптимальний розмір кожної групи – 3-5 учнів, залежить від
загальної кількості учасників. Кожна група отримує картки з рольовими завданнями, які має виконати в ході гри.
2.
Групи
«підприємців» створюють приватні фірми. Вони повинні зареєструватися - заповнити
свідоцтво про реєстрацію (додаток 3), проінформувати інших гравців про наявність
своєї фірми. Кожна фірма отримує статутний фонд – 200 гривень, які їм видає
ведучий. Створені фірми спрямовують свою підприємницьку діяльність у сферу
виробництва дитячих книжок.
3.
Зроблені книжки
«підприємці» будуть продавати «споживачам». Вартість однієї книжки – 50 гривень
(ціна має бути однаковою у всіх «підприємців»). На початку ігри ведучий видає
кожному «споживачеві» 100 гривень для придбання книжок. Всі ціни, звісно,
орієнтовні.
4.
Для
ведення підприємницької діяльності кожна приватна фірма повинна орендувати
робоче місце (наприклад парту), вартість 1 місця - 50 гривень. Кожна фірма має можливість
орендувати ту кількість робочих місць, яка їй необхідна. Також фірма повинна
придбати засоби виробництва - маркери та
папір. Обов’язкова умова! Учні не мають права користуватися власними засобами
виробництва (маркерами або папером) і повинні придбати їх у ведучого. Вартість
1 маркера – 10гривень, вартість паперу - 10 аркушів – 10 гривень.
5.
Кожна
фірма зацікавлена у тому, щоб продати «споживачам» більше книжок і відповідно
отримати більше прибутку. Для цього «підприємці» складають договір з «рекламодавцями» на розробку рекламної
кампанії з метою реклами їхнього товару.
6.
Отримавши
завдання, «рекламодавці» розробляють рекламні акції (можна зняти рекламний
відео ролик, або зробити рекламні листівки тощо) і пропонують їх до уваги «споживачів».
7.
В той час,
поки «рекламодавці» зайняті «просуванням» товару, «підприємці» розпочинають
виробництво: виготовляють книжки.
8.
До початку
виробництва «податкова інспекція» інформує «підприємців» про необхідну сплату
податків. Податок на прибуток «підприємців» становить 30% від загального
прибутку, податок на додану вартість – 20%. Ведучий допомагає роз’яснити
необхідну інформацію.
9.
Після
виготовлення книжок, «підприємці» продають готову продукцію. «Споживачі» покупають ті книжки, які їм
подобаються. При цьому слід зауважити учасників, що потрібно звертати увагу на
якість самого товару, на цікавість рекламних акцій. Після того, як всі
книжки продані, фірми підраховують прибутки та подають інформацію у «податкову
інспекцію».
10.
«Податкова
інспекція» нараховує суму, яку повинні сплатити «підприємці».
11.
«Підприємці»
спрямовують відповідні кошти в «податкову інспекцію»; «податкова інспекція»
передає зібрані кошти «уряду».
12.
«Уряд»
розподіляє кошти по статтям видатків, виходячи з реальних потреб країни і звітує
перед учасниками гри.
ІІІ
етап. Практичний (проживання ролей). Тривалість етапу – 1час.
1.
Розподіл
учнів на рольові групи. Кожна група отримує картку з переліком завдань, які
учасники повинні виконати під час ігри.
Рольові групи
|
Групові завдання
|
«Уряд» (1 група)
|
·
Скласти
бюджет країни;
·
Підрахувати
гроші, які будуть надходити у процесі
гри у вигляді податків;
·
Розподілити
бюджетні кошти, виходячи з реальних
потреб держави.
|
«Податкова інспекція» (1 група)
|
·
Змоделювати
систему оподаткування;
·
Ознайомити
підприємців з податками, які вони повинні сплатити під час гри;
·
Слідкувати
за своєчасністю та повнотою сплати податків підприємцями.
|
«Підприємці» (2-3 групи, залежно від
загальної кількості учасників)
|
·
Створити
підприємницьку структуру у вигляді ПФ (приватної фірми);
·
Організувати
виробництво;
·
Замовити
рекламну кампанію;
·
Отримати
прибуток від продажу товарів;
·
Сплатити
податки.
|
«Рекламодавці» (2-3 групи)
|
·
Отримати
заказ на рекламну кампанію;
·
Створити
рекламу товару;
·
Втілити
заплановані рекламні акції.
|
«Споживачі» - усі інші учасники.
|
·
Оцінити
рекламні акції, якість товару;
·
Придбати
кращі (на Ваш погляд) товари.
|
2.
Групи приступають до безпосереднього виконання
завдань. Рекламні акції, процес «виробництва» пропонується записати на відео.
ІVетап.
Корекційно-оцінний. Тривалість етапу – 30 хвилин.
1.
Наприкінці
гри учасники кожної групи заповнюють відповідний оціночний бланк (додаток 4),
обговорюючи відповіді у групі.
2.
Ведучий організовує
підведення підсумків за таким порядком: представники кожної групи звітують
перед учасниками про виконання рольових завдань, розповідають, як вони
вирішували суперечки, розв’язували проблеми. Доречно включити в загальне обговорення
гри такі запитання:
–
Хто з
гравців «заробив» більше грошей і чому?
–
Чия
«рекламна кампанія» була більш ефективною і чому?
–
Щоб ви
змінили у своїх діях під час гри, якщо б мали змогу знову зіграти?
–
Що
відмінного та схожого у грі і справжньому житті?
–
Для чого
потрібні податки?
–
Які статті
бюджету на вашу думку потрібно ставити на перше місце?
3.
В разі
потреби ведучий проводить належну корекцію моделей поведінки учасників під час
гри.
V етап. Підсумковий. Час – 20 хвилин.
1.
Рефлексія,
підведення підсумків. Пропонується провести
у вигляді «живої анкети»: учасники по черзі висловлюють свої враження від гри.
2.
Перегляд
відеоматеріалів, що відображають практичний етап.
Додаток 1
ДІЛОВУ АКТИВНІСТЬ розуміють як підприємливість, до якої
належать:
–
здатність
знаходити оптимальні варіанти використання матеріальних, енергетичних,
фінансових і трудових ресурсів;
–
уміння
приймати нестандартні логічні рішення;
–
орієнтуватися
у кон’юнктурі ринку і прогнозувати її розвиток;
–
впроваджувати
у практику нові технічні й економічні досягнення;
–
діяти з
допустимим ступенем ризику для досягнення кращих результатів;
–
дотримуватися
високої підприємницької культури у спілкуванні з колегами, партнерами і
конкурентами.
Додаток 2
РИСИ ПІДПРИЄМЛИВОЇ ОСОБИСТОСТІ. Підприємливі люди:
–
краще
пізнають себе
–
упевнені в
собі
–
незалежні
–
творчі
–
мають більше
соціальних навичок
–
гнучкіші
–
рішучі
–
краще
спілкуються
–
вміють
планувати
–
захищають
свою точку зору
–
мають
лідерський потенціал
–
краще
вміють працювати в команді
–
вміють
вирішувати проблеми
СВІДОЦТВО
про
реєстрацію приватної фірми
«________________________________________»
Власник
_________________________________
Статутний
фонд ____________________грн.
|
Додаток 4
АНКЕТА «ЯК МИ ПРАЦЮВАЛИ»
Ви
працювали командою?
____________________________________________________________________
Чи
був в команді лідер?
____________________________________________________________________Як ви
визначили цілі?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як
ви розв’язували проблеми?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як
ви вирішували суперечки?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що
нового дізналися?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чому
навчилися? ________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що було особливо цікаве?
________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Ще щось?
_______________________________________________________
Заняття вчителя економіки
Соціальний портрет сучасного підприємця
Мета: формувати комунікативну та
підприємницьку компетентність учасників, сприяти розвитку саморефлексії,
самоаналізу.
Цілі:
1. Визначити
особистісні риси необхідні для успішного здійснення підприємницької діяльності.
2. Допомогти
учасникам виявити та усвідомити власні особистісні ресурси.
3. Сприяти
згуртованості учасників клубу.
Методи роботи : міні-лекція, тренінг, тестування,
психологічний практикум.
Структура проведення засідання:
1. Міні-лекція «Підприємець та його роль у ринковій
економіці».
2. «Тест
для визначення готовності до підприємницької діяльності» (Як започаткувати і
розвинути власну справу: Практичний посібник підприємця / Петренко В.П.,
Табахарнюк М.О., Пасічник О.В. та ін. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 1998. - С.
12-13.).
3. Психологічний
практикум.
4.
Тренінг
«Портрет сучасного підприємця».
Вправа 1. «Не хочу хвалитися, але я…»
Кожен
учасник по черзі називає своє ім’я і говорить фразу, наприклад, "Не хочу
хвалитися, але… я вмію домовлятися з людьми"
2. Визначення правил роботи
Правила
записані на аркуші паперу (за бажанням можна скласти свої правила)
Правило
рівноцінності. Відсутня субординація
Правило
активності. Від активності кожного члена групи виграють усі.
Правило
коректності. Судження не оцінюються.
Висловлюватися за темою і від свого імені.
Спілкування
за принципом "тут і зараз"
Щирість у
спілкуванні
Вправа
3. «Очікування»
Написати
на папірцях кількома словами свої очікування від тренінгу. По черзі наклеїти їх
на плакат із «сходинками успіху», коментуючи, на якій сходинці вони зараз
находяться за обізнаністю з теми.
4.«Мозковий
штурм»
Створити асоціативний ряд до слова «Підприємливість»
5.Інформаційне
повідомлення «Роль підприємницької поведінки в житті
сучасної людини. Підприємливість як важлива риса особистості підприємця»
Вправа 6. «Риси сучасного підприємця».
Учасники працюють в групах та вказують найбільш важливі особистісні якості
сучасного підприємця. Презентація груп.
7.
Тест на здатність до ведення
підприємницької діяльності
1. Чи
поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2. Чи
вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3. Чи
вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4. Чи
можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи
знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи
їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи
заздрите успіху Ваших знайомих?
8. Чи
звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9. Чи
здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10. Чи
приходите вчасно у кіно?
11. Чи
приходите вчасно на побачення?
12. Чи
вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13.
Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14. Чи
пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи
сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16. Чи
сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи
любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи
вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи
знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20. Чи
зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання
дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на
око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату
народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на будь-яке питання
для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа
тесту.
Ключ до тесту
120 – 200
балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті
підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий
результат.
110 – 119 балів – Ви володієте не всіма
потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі;
деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не
вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий
характер, так що не все втрачено в житті.
8. Психологічний
практикум:
1. Із перелічених нижче якостей виберіть ті, які найбільш властиві для вас як для майбутнього підприємця:
а)
якості, пов'язані безпосередньо зі
змістом підприємницької діяльності (лідерство, ініціативність,
незалежність, самостійність у прийнятті рішень, вміння ризикувати, розвинена
інтуїція, компетентність, творчість тощо);
б)
якості, пов'язані з виконанням підприємницької діяльності
(відповідальність, організованість, відданість роботі, вміння довести почату
справу до кінця, єдність слова і діла, здатність працювати в команді,
вимогливість (до інших) тощо);
в)
якості, пов'язані із взаємодією з учасниками підприємницької діяльності
(комунікабельність, вміння йти на компроміс, порядність, етичність,
демократизм, гуманізм, турбота про своїх підлеглих, сприяння професійному та
особистісному розвитку своїх підлеглих, турбота про своїх партнерів, повага до
конкурентів тощо);
г)
якості, пов'язані із ставленням до самого себе (впевненість в собі,
здатність до самоорганізації, самокритичність, вимогливість (до себе),
здатність володіти собою в будь-якій ситуації (самовладання), орієнтація па
особистісний розвиток, професійне вдосконалення тощо).
2. Із наведених вище якостей виберіть ті, які ви хотіли б розвинути, вдосконалити
для забезпечення ефективності майбутньої підприємницької діяльності (виберіть,
будь ласка, із кожної групи, поданої вище - а, б, в, г окремо):
а)_
б)_
в)_
г)_
Обговорення.
Вправа
9. «Емблема підприємливої особистості»
Учасникам пропонується створити емблему
підприємливої особистості.
Кожен
самостійно малює таку емблему, яка могла б друкуватися на програмках, ділових
паперах. По завершенні роботи учасники розглядають малюнки одне одного. Після
ознайомлення з результатами творчості інших учасники розділяються на підгрупи
на основі спільних ідей малюнків. Кожна група має пояснити, що є спільного в
їхніх малюнках і сформувати девіз, який би відповідав суті їхньої емблеми.
Потім проводиться презентація емблеми кожної групи.
10. Колаж "Успішний підприємець"
За допомогою журналів, ножиць, клею учасники
створюють портрет успішного підприємця. Презентація груп.
Вправа11.
«Зворотній зв'язок»
Дайте відповідь на одне
із запитань
· Я
задоволений тим, що…
· Під
час заняття я…
· Я
дізнався…
Повернімось до ваших "Очікувань".
Перемістіть папірець на ту сходинку, де ви зараз себе відчуваєте.
Прокоментуйте, чого хотіли б досягти в майбутньому.
5. Розподіл доручень членів клубу до
наступного засідання.
6. Підведення підсумків засідання.
Розробка психолога
ВИБІР ПРОФЕСІЇ
АБО РІВНЯННЯ З БАГАТЬМА НЕВІДОМИМИ
Обрав
професію – обрав долю.
Народна
мудрість
Мета: підвищити рівень
поінформованості підлітків з питань профорієнтації, допомогти учням виявити
власні професійні інтереси та нахили.
Структура проведення.
1 етап. Оцінка рівня
інформованості підлітків, актуалізація проблеми.
Вправа “Асоціації”
Мета: визначити рівень знань учасників гри, створити підґрунтя для більш
глибокого змісту подальшої роботи і дискусій.
Матеріали: ручки, аркуші
паперу для кожного учасника.
Хід проведення: в ході вправи
визначається початкове ставлення учнів до проблеми. Дається завдання:
“Назвіть 1-2 слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово
“професія”.
Вправа може бути проведена у двох варіантах: усно або письмово.
1 варіант:
учасники по колу висловлюють 1-2 асоціації, які викликає дане слово.
2 варіант:
учасники отримують по невеликому аркушу паперу, на якому записують свої
асоціації до цього слова.
Після цього всі названі
асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
Слід звернути увагу, що асоціації бувають різними і найчастіше вони
відображають особистісне ставлення людини до тієї проблеми, яка її хвилює,
навіть неусвідомлене.
Дана вправа є цінною у тому плані, що вона дає канву для інформаційного
повідомлення, дозволяє побачити, які питання цікавлять підлітків найбільше,
розглянути проблему різносторонньо.
Мозковий штурм
“Порадь мені, як обрати професію”
Мета: виявити думку
підлітків про важливість професії в житті людини, узагальнити знання дітей з
даної теми, перевірити рівень засвоєння, дати можливість їм самим уже частково
намітити шляхи вибору професії, зробити цей процес продуманим та послідовним.
Матеріал: ватман, маркери.
Хід проведення: учасників ділять на
дві підгрупи. Їм даються ватман і маркер. Групи отримують завдання для обговорення.
Тема для першої – “Наскільки важлива робота в житті людини?”, для другої – “
Які фактори впливають на вибір професії?”.
Учні пропонують свої думки стосовно даних тем. Усі варіанти вони записують
на ватмані. Після цього обирається спікер від кожної групи, який представляє
даний “проект”.
До уваги ведучого! Важливо підсумувати висловлення дітей і зробити
акцент на необхідності отримати професію, підкреслити скільки позитивного,
нового і приємного дарує людині професія; наголосити, що вибір професії – це
особиста справа кожного.
2 етап.
Інформаційно-аналітичний.
Гра-розминка
“Відгадай професію”
Мета: активізувати вміння аналізувати професії за певними
критеріями.
Необхідні матеріали: перелік
характеристик професій для ведучого.
Очікуваний результат: вміння
диференціювати професії за певними характеристиками.
Інструкція: «Зараз вам будуть запропоновані деякі
незвичні характеристики професій. А ви повинні назвати ті професії, які, на
вашу думку, найбільше відповідають даній характеристиці. Наприклад,
найприбутковіша професія. Які професії є найприбутковішими?»
Пропонуються наступні характеристики: найбільш земна;
найсолодша; найбільш грошова; найбільш дитяча; найсмішніша; найсерйозніша...
Гра–пантоміма
“Написи на спині”
Мета: активізація розуміння особливих характеристик кожної
професії.
Необхідні матеріали: папір, скотч, маркери.
Очікуваний
результат: вміння
невербально охарактеризувати особливості конкретної професії.
Інструкція: Ведучий прикріплює картку з назвою професії одному з
учасників на спину. Інші повинні зобразити цю професію так, щоб учасник з
карткою здогадався, що написано на аркуші.
Гра “Таємничий
пакунок”
Мета: вчити учнів
правильно приймати рішення, враховувати усі “за” і “проти”.
Матеріали: великі саморобні
конверти, яблуко, цибулина, ручка без стрижня.
Хід проведення: вибирається 4
учасника. Їм пропонується вибрати один із 4 пакетів. У 1 - пакеті - яблуко, у 2
– цибулина, у 3 - ручка без стрижня і 4 –порожній. Ніхто з дітей не знає, що
знаходиться в пакетах. Спостерігачі можуть давати поради на рахунок вибору.
Коли учні зробили свій вибір, починається обговорення. Слід запропонувати такі
питання для обговорення:
·
Чому Ви обрали цей пакунок?
·
Чого Вам не вистачало, щоб прийняти рішення?
·
Що Ви відчули, коли відкрили пакет?
·
Які були наслідки і чи були вони приємними для Вас?
Після обговорення ведучий підводить підсумки і говорить, що для прийняття
рішення потрібно мати достатню кількість інформації, а учасники її не мали.
Тому вони робили свій вибір, керуючись тільки інтуїцією та порадами оточуючих.
А це, відповідно і приводило до розчарувань ( в пакеті не було нічого, ручка
без стрижня, тобто не те, на що сподівалися учні). Слід наголосити на тому, що
для прийняття правильного рішення у виборі професії потрібна достатня кількість
інформації.
3 етап. Підведення підсумків.
Вправа “Підсумки”
1.
Я зрозумів…
2.
Я переконався…
3.
Я впевнений, що…
Немає коментарів:
Дописати коментар