Навчальні матеріали



Економічна гра «Що? Де? Коли?»

Мета:

§ Поглибити знання учнів про основні економічні поняття;

§ Розвивати уважність, швидкість мислення та інтелектуальні здібності;

§ розвивати вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку;

§ виховувати економічну культуру споживача.

Клас прикрашений плакатами з висловлюваннями:

«Прокинувшись вранці, запитай себе: «Що я повинен зробити?», ввечері, перш ніж заснути: «Що я зробив?»
Піфагор

«Ніколи не пізно запитати себе: ділом я займаюсь чи дрібницями».
Чехов

Класна кімната оформлена у вигляді ігрового казино. На столі крутиться барабан, на секторах котрого розкладені конверти з запитаннями вартістю 5, 10, 20, 30, 50 та 100 Еконів. За правильні відповіді гравці отримують гральну фішку, яку потім можуть обміняти на Екони.

Ведучий

Доброго дня, шановні гравці та глядачі! Ми раді вітати вас на економічній грі «Що? Де? Коли?». А ви знаєте, що означає термін «економіка»? правильно, економіка – це наука про відносини між людьми в процесі виробництва благ, обміну ними, розподілу та споживання їх. А чи знаєте ви, що означає слово «бізнес» ? бізнес – це господарська діяльність, що приносить прибутки. Бізнесмен немов включається в гру з великою кількістю запитань, несподіваних ходів, тонкого розрахунку. Ризикуючи, він проявляє всі свої знання, рішучість, сміливість. Такі ж якості потрібно проявити сьогодні нашим гравцям. Отож, вітаймо учасників економічної гри «Що? Де? Коли?». (ведучий представляє гравців).

Ведучий зачитує 7 корисних порад від видатних економістів

1. “Національний дохід не розмножується діленням.” (Яцек Вейрох )

2. “Якщо це хороша політика, значить, це погана економіка, і навпаки.” ( Юджін Бер, американський політик )

3. “Життя б'є ключем, коли відкрите джерело фінансування. “ ( Олег Сєїн (Україна))

4. “Всі засоби хороші, окрім безготівкових.” (Даніл Рудий )

5. “Працюй старанно і чесно плати податки. Тисячі трудящих в держапараті розраховують на тебе.” ( Невідомий американець)

6. “Пам'ятайте про бідних - це не вимагає ніяких витрат.” (Генрі Уїлер Шоу )

7. “Кращий спосіб допомогти бідним - це не стати одним з них.” (Ланг Ханкок, австралійський мільйонер )

Правила бізнесмена:

v Все залежить тільки від мене самого

v Хочеш досягти успіху – ризикуй

v Тримай слово

v Богатство любить зорових

v Успіх супроводжує освічених



Поради юному комерсанту:

o Працюй рівномірно

o Не біжи за згасаючим днем

o Завтра все буде інакше

o Бережи здоров′я

o Не впадай у розпач через негаразди... І прокинешся босом!



Питання вартістю у 5 Еконів.

1. Як називається обмін грошей на товар чи послугу ? (купівля)

2. У якому місті було підписано угоду про створення Європейського економічного Союзу? (у Римі)

3. Який розділ економіки вивчає окремі ланки господарювання підприємства, галузі ? (мікроекономіка)

4. Яка державна служба егулює ввезення та вивезення товарів з країни?

( митна служба )

5. Якою мовою був написаний «Капітал» Карла Маркса?(німецькою)

6. Як називається боргове зобов′язання? (вексель)



Питання вартістю у 10 Еконів.

1. Де виникло перше акціонерне товариство? ( У Лондоні в 1553 р. )

2. Що винайшли китайці для обчислення великих чисел? ( абак )

3. У якій країні в 1797 році було введено податок на годинники? ( в Англії )

4. З чим пов¢язана назва багатьох монет? ( З вагою )

5. Чим керується покупець при виборі товару? ( розрахунком, враженням, модою )

6. Що використорвували наші далекі предки для обчислення великих чисел?

( камінці, мушлі )



Бліц-питання (на запитання відповідає 1 учасник команди без обговоренняз командою). Кожне запитання оцінюється у 15 балів. Продовжити прислів′я.

o Лінивий двічі робить, … (скупий двічі платить);

o Не вір словам, …(а вір справам);

o Що більше коштує, …(то більше смакує);

o В кого гроші – той і хороший, …(а як їх нема, то всім дарма);

o Чим більше грошей з¢являється, …(тим менше нервів залишається);

o Товщина вашого гаманця …(повинна відповідати об¢єму вашої роботи);



Питання вартістю у 20 Еконів.

1. Хто такий маклер? (посередник при укладенні біржевих угод)

2. Що таке френчайз? ( Ліцензія, що дозволяє підприємству функціонувати як частина великого торгового ланцюга, не виробляючи товар)

3. хто такий агент? (Представник організації чи підприємства, що виконує ділові доручення)

4. хто такий брокер? (Людина, що заключає угоду між продавцем та покупцем)

5. що таке офіс? (Приміщення, контора, канцелярія, де працюють люди)

6. що таке віза? (дозвіл на в′їзд на територію чи проїзд територією держави громадянину іншої держави)



Питання вартістю у 30 Еконів.

Наберіть номер телефону та прочитайте зашифроване економічне поняття. Дайте йому визначення.

(Гроші – це загальний еквівалент, за допомогою якого вимірюється вартість товарів та послуг.)



Питання вартістю у 50 Еконів.

1. Як називається знаменитий автомобільний концерн, штаб-квартира котрого знаходиться в Турині,«Fabbrica Italiana Automobili Torino» ? (FIAT)

2. Назва якої компанії складається з трьох символів японця Канджі, що перекладається як "Небеса, які благословляють важку працю"?

( Nin-ten-do - Nintendo)

3. Назва якої фірми корейською означає "теперішній час"?

( Hyundai )

4. Назва якої фірми звучить так само як і "Я бачу тебе"?

("I Seek You" - ICQ)



Бліц-питання (на запитання відповідає 1 учасник команди без обговоренняз командою). Кожне запитання оцінюється у 15 балів. За відомими висловлюваннями відгадайте їх автора.

v “Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані.”(Сенека)

v “Якби отримувати кредити було б так легко, як стверджує реклама, ніхто не грабував би банки ”. (Альфред Сові)

v “Бізнес- це захоплююча гра, в якій поєднуються максимум азарта при мінімумі правил.” (Білл Гейтс)

v “Все в наших руках, тому їх не можна опускати.” (Коко Шанель)



Питання вартістю у 100 Еконів. При використанн додаткової підказки питання оцінюється у 50 балів. За історичним сюжетом назвіть відому фірму або товар, що вона виробляє.

Цей товар винайшов у Китаї приблизно в 105 році Цай Лунь. Він знайшов спосіб робити його з волокнистої внутрішньої частини кори шовковичного дерева. Китайці навчилися товкти кору у воді, щоб відокремити волокна, потім вони виливали цю суміш на підноси, на дні яких знаходилися довгі вузькі смужки бамбука. Коли вода стікала, м'які аркуші клали сушитися на рівну поверхню. Для цієї мети використовували бамбук і старі ганчірки. Торговці з Китаю подорожували далеко на північ і захід і прийшли в місто Самарканд. Там араби перейняли їхній секрет і привезли його в Іспанію. Відтіля мистецтво робити цей товар розійшлося по всьому світі.

Виготовлення якого товару описано?

Підказка. Людина винайшла матеріал для письма задовго до того, як з'явилося це. Древні єгиптяни близько 4000 років тому брали стебла папірусу, знімали шкірочку і розпрямляли її. Потім смужки папірусу клали хрест-навхрест і спресовували так, щоб вони склеювалися. Висушений лист папірусу являв собою гарний матеріал для письма.

Виготовлення якого товару описано?

(Виготовлення першого паперу)

Після закінчення гри учні обмінюють фішки у банку і використовують їх в подальшому для накопичення особистого рахунку.




Сценарій інтелектуальної гри  “Найрозумніший ”


Мета: розвивати інтелектуальні здібності та ерудицію учасників економічного клубу, увагу,   пам’ять, вміння уважно слухати та чітко і стисло висловлюватись; сприяти розширенню світогляду, формувати культуру поведінки, вміння співпрацювати в команді.
         
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, презентація “Ерудит-шоу”, запитання і завдання, епіграф, картки з номерами, малюнки, коробка з кульковою ручкою.


“Найважливіше завдання цивілізації – навчити людину мислити”
Т.Едісон
“Гра не є пустою забавою, це зміст життя, творча діяльність потрібна для розвитку. У грі людина живе, і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя”
К.Ушинський.
Входять ведучі.
1-й ведучий
Добрий день! Чудова ця фраза!
Вона нас єднає з вами відразу.
2-й ведучий
Після дня трудового, цілком, до речі,
Щоб був у нас дійсно чудовий вечір,
1-й ведучий
Упоравшись з ділом, хіба не варто,
Зустрітися з піснею, дотепом, жартом.
1-й ведучий. Доброго дня, друзі! Ми запрошуємо вас на наше “Ерудит-шоу”.
2-й ведучий. Знаєте, думаючи про ерудитів, сьогоднішню гру, я вирішив подивитися у словнику Даля значення слова “ерудит”. І як ви вважаєте, що я там знайшов?
1-й ведучий. Гадаю, що нічого!
2-й ведучий. Вірно! Цього слова немає у двохсоттисячному словнику?! Чим це можна пояснити?
1-й ведучий. Можливо тим, що ерудит – щось близьке “вузькому” профілю.
2-й ведучий. Бернард Шоу з приводу “ерудита” дотепно зауважив: “Ерудит – це людина – яка знає все більше і більше про все менше і менше, а врешті він знає все ні про що!”
1-й ведучий. Тоді, якщо йти за парадоксальною логікою Бернарда Шоу, ерудит – це людина, яка знає все менше і менше…
2-й ведучий. Про все більше і більше…
1-й ведучий. І врешті-решт він не знає нічого…
2-й ведучий. Але про все…
1-й ведучий. Весела картина виходить.
2-й ведучий. Ну. Я думаю, що наші ерудити таких “висот” ще не досягли, так що турбуватися немає причин.
1-й ведучий. Гра покаже.
2-й ведучий. Сьогодні ми пропонуємо ерудитам мандри, але мандри незвичайні., мандри до країни знань Але спочатку представимо сьогоднішніх гравців.
1-й ведучий. До участі в нашій грі запрошуються команди…
Ведучі по черзі представляють учасників команд.
2-й ведучий. Як же визначитись з номерами команд?
1-й ведучий. Це нелегке питання вирішить жеребкування.
Ведучі проводять жеребкування серед учасників,  учасники займають місця  за столами).
2-й ведучий. Координаторами – експертами нашої гри будуть… 
Ведучі представляють членів журі.
На наше журі покладається нелегке завдання – підрахунок балів.
1-й ведучий. Як правило, у кожній грі є свої закони.
2-й ведучий. Це – закон поваги.
1-й ведучий. Закон часу.
2-й ведучий. Закон чіткості.
1-й ведучий. Порушення цих правил приводить до штрафу (10 балів) або повної дискваліфікації команди. Прошу команди бути уважними і організованими.
2-й ведучий. Щасливих мандрів. Гра почалась!
1-й ведучий. Наша перша зупинка –  “Розминка”. У кожної команди на столах знаходяться завдання, на яких міститься фразеологічний вислів.
2-й ведучий. Командам слід пояснити, що означає кожний фразеологічний вислів. За правильну відповідь нараховується 1 бал. Час для підготовки – 1 хвилина.
Команди обмірковують фразеологізми. (Додаток 1).
1-й ведучий. Запрошуємо команди оголосити відповіді.
Ведучі по черзі запрошують команди до виступу, журі оцінює відповіді і оголошує результати.
2-й ведучий. Гадаю, що перші спроби були вдалими. Поки журі записує кількість балів кожної команди в турнірну таблицю, ми мандруємо далі.
1-й ведучий. Розпочинаємо серйозну гру. Оголошуємо перший тур нашого шоу.
 2-й ведучий. На екрані гравці будуть бачити запитання і до нього чотири варіанти відповідей. Всі команди повинні одразу підняти картку з номером правильної відповіді. Журі фіксує правильною чи неправильною була відповідь пари гравців і нараховує бали.
1-й ведучий. За кожну правильну відповідь команді нараховується 1 бал.
2-й ведучий. Шість команд, які наберуть найбільшу кількість балів візьмуть участь у наступному турі нашої гри.
1-й ведучий. Отже, розпочинаємо І тур.
Ведучі зачитують запитання, які проектуються на екран, гравці відповідають. (Додаток 2).
2-ведучий. Дякую за гру. Дійсно тут зібрались ерудити. Трохи притомились? Поки команди збираються з силами, журі підраховує  бали, у нас гра з глядачами, яка називається “Питання”.
1-й ведучий. Взагалі, вдало поставлене питання може швидко розкрити злочин, поставити діагноз, зробити відомим журналіста, привести до відкриття…
2-й ведучий. Сутність гри: ви повинні відгадати, що знаходиться у цій коробці. Щоб це з’ясувати ви можете задавати мені різні запитання, на які я можу відповідати “так”, “так і ні”, “ні”.
1-й ведучий. Цей предмет був винайдений наприкінці ХІХ сторіччя, існував в ХХ і на початку ХХІ сторіччя. Але не відомо – чи доживе він до кінця ХХІ сторіччя. Що це?
Триває  гра з глядачами.( Відповідь – кулькова ручка).
2-й ведучий. Прошу журі оголосити результати.
Представник журі оголошує кількість балів, що набрала кожна команда.
Ведучий називає команди, які припиняють участь у грі.
1-й ведучий. Команди, які вибули з нашого змагання, просимо зайняти місця в залі. А ми мандруємо далі, переходимо до другого туру.
2-й ведучий. На дошці ви бачите запропоновані розділи, в яких демонструватимете свою ерудицію – це Україна, українські традиції, цікаві факти, українська мова, математика, природознавство, рослини, тварини, медицина, дитяча література, загадки, сюрприз. Командам слід обрати галузь знань, з якої буде задано 10 запитань. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
1-й ведучий. Порядок виступу команд визначить жеребкування. (Проводиться жеребкування команд, пари займають свої місця під певними номерами).
2-й ведучий.  Отже, оголошуємо початок другого туру.
Команди обирають категорії, ведучі читають питання, гравці відповідають на запитання. ( Додаток 3).
1-й ведучий. Просимо журі оголосити результати другого туру. Три команди, які набрали найменшу кількість балів вибувають з нашого змагання.
Ведучі називають учасників команд, які припиняють гру.
2-й ведучий. Залишилась трійка найстійкіших ерудитів. Решту гравців просимо зайняти місця в залі.
1-й ведучий. До речі, великі винахідники не весь час робили відкриття, займалися наукою. Вони вміли і відпочивати.
2-й ведучий. І мали свої уподобання. Наприклад Альберт Ейнштейн мав другу професійну освіту – музичну. Це, як він вважав, була його душа.
1-й ведучий. Альберт Ейнштейн разом з Максом Планком та Максом Борном давали у консерваторії публічні професійні концерти.
2-й ведучий. А ось Томас Юнг (оптик) був професійним  циркачем, інкогніто виступав у цирку Единбурга. Відомий хімік Олександр Бородін написав оперу “Князь Ігор”,  Франц Іофе (фізик) грав на сцені. А гумористичні вірші Бальумана взагалі відомі всім.
1-й ведучий. Час оголошувати ІІІ тур нашого змагання. Гравці з нетерпінням чекають його початку.
2-й ведучий. Порядок виступу команд у ІІІ турі визначимо, зігравши у гру
“Переклад”.
1-й ведучий. На екрані ви побачите вислів російською мовою, гравцям необхідно зробити переклад українською. Право відповіді надається команді, яка першою піднімає руку.
2-й ведучий. За кожну правильну відповідь нараховується 2 бали. Журі будьте уважні.
1-ведучий. Розпочинаємо.
Ведучі по черзі читають вислови російською мовою, які з’являються на екрані, гравці перекладають. (Додаток 4).
1-й ведучий. Просимо членів журі назвати бали, які одержали команди.
2-й ведучий. Останній етап нашої гри “Зрозумій мене”. Гравці кожної команди продемонструють вміння розуміти один одного.
1-й ведучий.  Одному з гравців команди показують малюнки, які інший гравець не може бачити. Перший повинен пояснити іншому, що зображено, не називаючи предмет.
2- ведучий.  За кожне правильно відгадане зображення нараховується 1 бал. Розпочинає команда, яка має найбільшу кількість балів.
1-й ведучий. Запрошуємо першу пару до гри.
Гравці по черзі вгадують зображення, журі нараховує бали.
2-й ведучий. Гру закінчено! Бали виставлені. Переможець виявлений.
1-й ведучий. Скінчився час випробувань,
   Нам до душі ваш рівень знань.
Для оголошення підсумків нашого шоу надаємо слово журі.
Журі оголошує підсумкові бали за ІІІ тур і називає команду-переможця, ведучі вручають  грамоти.
2-й ведучий. Дякуємо за гру! Сьогодні вона для когось була вдалою – але перемоги однієї команди не було б без гри інших команд. Думаю, що ця гра була першою, але не останньою!
1-й ведучий. Дякуємо за гру! Наша зустріч наближається до кінця.
2-й ведучий. Ми хочемо подякувати вам за участь, за те, що хвилювались, вболівали за свої команди.
1-й ведучий. За те, що своїми оплесками підтримували всіх, і за ті хвилини радості та сміху, які ви нам подарували!
2-й ведучий. До побачення.


Додаток 1
“Розминка”
Пояснити, що означають наступні фразеологічні вислови:
1. Альфа і омега – початок і кінець чогось. 
Збити з пантелику — заплутати.
2. Поперек батька в пекло – занадто поспішати.
Закопилювати губу – гордувати, заноситися.
3. Що з воза впало, те пропало – загубити.
Давати драла – тікати.
4. Як вітром здуло – швидко, несподівано зникнути.
Ні за цапову душу – даремно, марно.
5. Віділлються вовкові овечі сльози – розплата за скоєне.
Сидить як засватана – нерішуче, соромливо.
6. Підливати оливи до вогню – дратувати, розпалювати когось.
Зуб на зуб не попадає – дуже змерзнути.
7. Вуха розвісити – вірити, слухати брехню.
Гратися як кіт з мишею – обманювати, бути нещирим.
8. Ходити гоголем – бути самозакоханим, пишатися, вихвалятися.
Як кіт  наплакав — дуже мало.
9. В голові не вкладається – важко сприйняти, повірити.
За царя Панька, як земля була тонка — давно.
10. У свинячий голос – запізно.
Вхопити облизня – дістати відмову, обманутися, бути обманутим.
11. Перепасти на горіхи – отримати покарання, бути покараним.
Як корова язиком злизала – безслідно.
12. Стати кісткою в горлі – бути перешкодою.
Як курка лапою – нерозбірливо.

Додаток 2
І тур
1. Як називають великий колектив коней?
1
Табун
2
Стадо
3
Отара
4
Зграя

2. Який материк омивається з усіх боків океанами?
1
Африка
2
Євразія
3
Америка
4
Австралія

3. На яке дерево сідає ворона під час дощу?
1
Слизьке
2
Сухе
3
Мокре
4
Найвище

4. Найшвидша тварина у світі?
1
Слон
2
Гепард
3
Лань
4
Гієна

5. Ім’я давньогрецького математика, гвинт якого використовують у м’ясорубці.
1
Піфагор
2
Декарт
3
Ньютон
4
Архімед

6. Який материк немає річок?
1
Африка
2
Антарктида
3
Антарктика
4
Австралія

7. Засновник ракетної космонавтики.
1
Циолковський
2
Гагарін
3
Леонов
4
Корольов

8. Як в Давньому Римі називали палицю, якою підганяли тварин?
1
Талант
2
Стимул
3
Милиця
4
Кийок

9. Який гриб має таку ж назву, як лісовий хижак?
1
Вовчок
2
Лисичка
3
Мухомор
4
Свинуха

10. Яка планета розташована на найбільшій відстані від  Солнця?
1
Плутон
2
Уран
3
Сатурн
4
Нептун

11. З якою швидкістю падають всі тіла?
1
8 м/с2
2
9,8 м/с2
3
10 м/с2
4
8,5 м/с2


12. В якій країні кішка є священною твариною?
1
Індія
2
Лівія
3
Єгипет
4
Китай

13. Яка ягода буває чорна, червона, біла?
1
Малина
2
Смородина
3
Вовча ягода 
4
Помідор

14. Твір, у якому описано те, чого в житті не буває, називають…
1
Казка
2
Небилиця
3
Міф
4
Легенда

15. У якої тварини вуха знаходяться на ногах?
1
Павук
2
Кріт
3
Коник
4
Цикада

Додаткові запитання:
16. Хто збирає яблука спиною?
1
Їжак
2
Дикобраз
3
Риба - куля
4
Єхидна

17. Жартівливий вислів, складений зі слів, важких для швидкого читання – це …
1
Загадка
2
Прислів’я
3
Скоромовка
4
Усмішка

18. Французький вчений, який винайшов прямокутну систему координат.
1
Піфагор
2
Декарт
3
Кулон
4
Лавуазьє

19. Зі скількох частин складається Великобританія?
1
1
2
3
3
4
4
5


Додаток 3
ІІ тур


Україна
1.     Перший президент України, обраний демократичним шляхом? (Л.М.Кравчук)
2.     Хто зображений на 20-ти гривневій купюрі? (І,Франко)
3.     Перша столиця Радянської України? (Харків)
4.     Скільки областей в Україні? (24)
5.     Назва штанів, які носили  українські козаки? (шаровари).
6.     Композитор, автор гімну України? (Вербицький).
7.     Якого року прийнято нині діючу Конституцію України? (1996)
8.     Які моря омивають Україну? (Чорне, Азовське).
9.     Чиїм іменем названа Київська кіностудія? (Олександра Довженка).
10.                        Солоне озеро в Україні. (Сиваш).

Українські традиції
1.     Хлібобулочний виріб для весілля. (коровай).
2.     Що українці не їдять у піст? (м’ясо, молочні продукти).
3.     Які пісні співають українці на Різдво? (колядки).
4.     Що печуть на Великдень? (паски).
5.     Найпопулярніший народний український танець (гопак).
6.     Яке народне свято відзначають українці навесні? (масляна)
7.     Яку страву варили наші пращури під час мирних переговорів? (каша).
8.     Коли українці шукають цвіт папороті? (в ніч на Івана Купайла).
9.     На яке свято вода набуває цілющих властивостей? (Водохреща).
10.                        Якого вечора дівчата ворожать? (на Андрія, Щедрий вечір).

Цікаві факти
1.     Яке з семи чудес світу існує і досі? (Єгипетські піраміди).
2.     Назвіть ім’я українки, яка була королевою Франції? (Анна Ярославна).
3.     Хто, за легендою, жив у діжці? (Діоген).
4.     Яке озеро називають українським Байкалом? (озеро Світязь).
5.     Навіщо Юлій Цезар носив лавровий вінок? (Щоб приховати лисину).
6.     Назвіть українські міста-мільйонери? (Київ, Харків, Одеса, Дніпропетровськ, Донецьк).
7.     Назва якої морської риби дала назву місту в Криму? (Судак).
8.     В якій країні знаходиться Біг-Бен? (в Англії).
9.     Найвища гірська вершина в українських Карпатах? (Говерла).
10.                        На чию честь було названо дендропарк “Олександрія“? (на честь Олександри Браницької).

Математика
1.     Натуральне число, на яке ділиться інше число? (дільник)
2.     Назвіть найменше одноцифрове число. (нуль).
3.     Як називають прямокутник, у якого всі сторони однакові? (квадрат).
4.     Як називається сума довжин сторін прямокутника? (периметр).
5.     Скільки становить двадцять десятків (200).
6.     Як називають дію, обернену додаванню? (віднімання).
7.     Хто є автором таблиці множення? (Піфагор).
8.     Назвіть найбільше двоцифрове число? (99).
9.     Назвіть стародавню міру маси. (пуд).
10.                        Як називають  частину прямої, обмеженої двома точками? (відрізок).
  

Українська  мова
1.     Який Всеукраїнський конкурс з мови проводиться щорічно? (імені Петра Яцика).
2.     Назвіть частину мови, що означає назву предмета. (іменник).
3.     Як називають слова різні за написанням, але близькі за значенням? (синоніми).
4.     Засіб спілкування людей називають… (мова).
5.     Як називають розмову двох або більше осіб? (діалог).
6.     Як називають об’єднані за змістом речення? (текст).
7.     Слова протилежні за значенням називають… (антоніми).
8.     Як називають частину слова без закінчення? (основа).
9.     Скільки голосних звуків є в українській мові? (шість).
10.                        Назвіть літери, які є тільки в українській мові? (ґ, ї, і, є).



Природознавство
1.     Зірка, яка “забезпечує”  життя? (Сонце).
2.     Як називають засушені рослини? (гербарій).
3.     Скільки планет входить до Сонячної системи? (дев’ять).
4.     Зменшене зображення на площині частини земної поверхні. (карта).
5.     Як називають речовини, що добувають з надр землі? (корисні копалини).
6.     Планета Сонячної системи, на якій доведено наявність життя? (Марс).
7.     Прилад для визначення сторін горизонту. (компас).
8.     Скільки є океанів на землі? (4).
9.     Найбільший материк на планеті. (Євразія).
10.                        Назвіть найбільший заповідник України (Асканія Нова).




Рослини
1.     Найвища трава у світі? (бамбук)
2.     Квітка, яка повертає голову за Сонцем? (соняшник).
3.     Яку рослину називають другим хлібом? (картопля).
4.     Рослина, яка покращує сон (мак).
5.     З якої рослини виготовляли матеріал для письма? (папірус).
6.     Яка рослина живиться комахами? (росичка).
7.     З плодів якого дерева можна спекти хліб? (хлібне дерево).
8.     Дерево, яке не горить (баобаб).
9.     З деревини якого дерева будували кораблі? (сосна)
10.                        Улюблена рослина котячих? (валеріана).

Тварини
1.     Великий морський рак називається (омар).
2.     Як називають бджолиний клей? (прополіс).
3.     Коли температура тіла горобця вище: зимою чи влітку? (однакова).
4.     Скільки пальців на ногах у страуса? (два)
5.     Назвіть тварину, яка живе і у воді і на суші. (жаба).
6.     Який птах гарно плаває, але не літає? (пінгвін).
7.     Хто чистить зуби крокодилу ? (пташка ківі).
8.     Яку тварину називають “homo sapiens”. (людина).
9.     Скільки разів співає півень? (три).
10.                        Яка тварина, тікаючи втрачає хвіст? (ящірка).

Медицина
1.     Які мікроорганізми викликають туберкульоз? (паличка Коха, туберкульозна паличка).
2.     Дитяча хвороба, при якій обличчя розфарбовують зеленими цятками? (вітрянка).
3.     Яку хворобу викликає ВІЛ-інфекція? (СНІД).
4.     Розділ медицини, що займається профілактикою захворювань? (гігієна).
5.     Завдяки якому органу людина робить глибокий вдих? (діафрагма).
6.     Який гормон циркулює в крові студента під час екзамену? (адреналін).
7.     Яке захворювання називають “хворобою брудних рук”? (хвороба Боткіна).
8.     Яка людина не розрізняє кольори? (дальтонік).
9.     Яке захворювання розвивається при знищенні кишкової палички в організмі людини? (дисбактеріоз).
10.                       Внаслідок якої хвороби у кішки вистригається шерсть? (стригучий лишай).


Загадки
1.     Горя не знає, а гірко плаче. (хмара).
2.     Чорне решето, золоті вінця, стоїть високо, на сонце дивиться. (соняшник).
3.     Росте в лісочку, має червону сорочку, хто йде – той поклониться. (суниця).
4.     Сам маленький, а кожух дерев’яний. (горіх).
5.     Без рук, без ніг, а підперезаний. (сніп).
6.     Зеленіло, жовтіло, упало і пропало. (листя).
7.     Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь. (осел).
8.     Ні птах, ні звір, щось змішане, а спить завжди підвішене. (кажан).
9.     Ця малеча білокрила в шафі ресторан зробила. (міль).
10.                        Під гудіння і виття тягне хоботом сміття. (пилотяг).

Дитяча література
1.     Від скількох звірів утік колобок? (від трьох).
2.     В якій казці покликала кішка мишку? (Ріпка).
3.     У якій казці вперше було описано рецепт омолодження? (Коник-горбоконик).
4.     У якій країні ростуть дерева з золотими монетами? (у країні дурнів).
5.     Якого кольору волосся у Білосніжки? (чорного).
6.     З якого матеріалу виготовлена карета Попелюшки? (гарбуз).
7.     У якого казкового героя ніс виростав від брехні? (Буратіно).
8.     З якого матеріалу побудував свій будинок Наф-Наф? (з цегли).
9.     Скільки разів Дюймовочку видавали заміж? (три).
10.                        На якому музичному інструменті грав кіт під хатинкою у лисички? (на бандурі).

Сюрприз (Наука і мистецтво)
1.     Прилад, яким вимірюється швидкість? (спідометр)
2.     Якому кіногерою належать слова: “Гриша и почему я в тебя такой влюбленный? (Попандупало, “Весілля в Малинівці“).
3.     Скільки виконавців у квартеті? (4).
4.     Причина падіння тіл на землю (сила тяжіння).
5.     Автор періодичного закону (Менделєєв).
6.     Чому дорівнює абсолютний нуль? (—273).
7.     Твір Гомера (Іліада).
8.     Пристрій для гальмування при падінні з висоти (парашут).
9.     Прилад необхідний для вимірювання маси. (терези).
10.                        Про яку премію мріють всі науковці? (Нобелівську).


Додаток 4 

Структура заходу
  
1.    Розминка (фразеологізми) – 1 бал (6 фразеологізмів).
2.    I тур (питання +4 варіанти відповідей) – 1 бал (10 питань).
3.    II тур (Наш край: Україна і традиції) – 1 бал (10 питань).
4.    III тур (область знань на вибір) – 10 областей:
·       цікаві факти
·       українська мова
·       математика
·       природа
·       рослини
·       тварини
·       медицина
·       дитяча література
·       загадки
·       сюрприз
5.    IV тур (жеребкування ) – 8 областей.
6.    V тур (конкурс капітанів) – капітани вибирають область для себе – 6 областей.
7.    VI тур (область для суперника) – капітани вибирають область один для одного.
8.    VII тур (конкурс вболівальників) – 2 області.
9. Оголошення результатів гри.


Заняття: Інтернет-безпека 



Мета: формувати в учасників клубу стійку мотивацію до дотримання безпечних форм поведінки в мережі Інтернет.
Цілі:
1.Сформувати розуміння учасниками необхідності дотримання певних правил поведінки в мережі Інтернет.
2. Сформувати спільно з учасниками правила безпеки підчас роботи в мережі Інтернет.
3.Озброїти учасників відомостями щодо ризиків в мережі Інтернет.
4. Ознайомити членів клубу з нормативними документами.
Методи роботи : усний журнал, мультимедійна презентація, групова робота.
Структура проведення засідання:
1.Усний журнал «Інтернет вітрина проекту. Блог клубу».
2. Ознайомлення учнів з нормативними документами (форма щодо збереження конфіденційності учня; лист про дозвіл на відкриття електронної поштової скриньки; форма батьківського дозволу для публікації роботи учня в мережі Інтернет).
3.  Тренінг «Безпека в інтернеті».
Вправа 1.  Знайомство – «Мій нік»
Кожен учасник придумує собі «нік», пише його на стікері, який прикріпляє на намальовану квітку на ватмані. Окрім цього учасники проговорюють своє справжнє ім’я та свої очікування від тренінгу.
2. Визначення правил роботи – записати їх на фліп-чарті.
Вправа 3. «Інтернет-термінологія»
Всі учасники діляться на 2 групи: «Однокласники» і «В контакті». В своїх групах учасники записують всі відомі їм терміни, що стосуються всесвітньої мережі: програми, скорочення, віруси, сайти та ін. Після чого команди по черзі називають терміни і фіксують, яка команда назвала найбільше термінів, що не повторюються у суперників – та і перемогла.
Вправа 4. «Переваги - загрози від новітніх технологій»
Завдання для двох груп.
Завдання для 1 групи – назвати всі можливі переваги роботи в мережі Інтернет.
Завдання для 2 групи – назвати всі можливі загрози та ризики, що є в Інтернет.
Вправа 5. «Побажання інкогніто»
Всім учасникам роздаються стікери (папірці, що наклеюються) на яких вони мають написати побажання не підписуючись і приклеїти їх на стікери із ніками учасників (вправа №1). Після того як всі виконають завдання, учасникам пропонується вгадати хто написав їм побажання. Зазвичай це важко зробити, тоді ведучий говорить, що так само важко розпізнати з ким спілкуєшся в Інтернет, адже ми не знаємо хто по ту сторону екрану, тому треба бути обережними і не давати  конфіденційної інформації/фото іншим людям в мережі, коли не впевнені хто це.
6. Інформаційне повідомлення  «Статистичні дані»
Вправа 7. Презентація сайту «Он-ляндія» створеного спеціально для безпеки дітей в Інтернет : WWW.ONLANDIA.ORG.UA
Вправа 8. «Казка про скрепку»
Всім учасникам роздаються звичайні канцелярські скрепки і ведучий пропонує їм розказати казку і повторювати за ним рухи, які він буде робити зі скрепкою.
«Уявіть собі що скрепка – це дівчинка. Жила собі дівчинка Оля, яка була дуже нещасною, бо вона жила в інтернаті і у неї не було батьків і рідних. Одного разу, спілкуючись в Інтернеті, Оля отримала пропозицію стати фотомоделлю. Вона дуже зраділа, адже тоді її життя стане набагато цікавішим і простішим (скрепку потрібно розрівняти у лінію), у неї буде багато шанувальників, які будуть дарувати їй багато квітів (зі скрепки треба зробити квіточку). А одного разу вона зустріне справжнього принца і він запропонує їй одружитися і подарує обручку з діамантом (зі скрепки треба зробити обручку). Але…сталося те так як собі уявляла Оля. Її обманули і вона потрапила в сексуальне рабство, от тоді вона вирішила повернути своє життя назад (треба спробувати повернути скрепку у той вигляд, який вона мала на початку). Але як виявилося почати все заново і стати тою самою дуже важко.»
Після казки ведучий має сказати, що ось так і наше життя – складно повернути, тому треба бути обережними.
Вправа 9. Мозковий штурм «Шляхи захисту в Інтернет»
Всі учасники називають відомі їм шляхи та способи як можна захистити себе в мережі, ведучий записує їх.
Шляхи:
-         не заходити на підозрілі сайти;
-         встановлювати і обновлювати антивірусні програми;
-         не давати нікому конфіденційної інформації про себе (адреса, телефон);
-         бути ввічливим і нікого не ображати;
-         не відкривати підозрілі листи, що приходять на e-mail;
-         давати своїм друзям посилання на корисні сайти;
-         радитися з батьками (вчителями) якщо виникають певні проблеми;
-         не ходити самому на зустрічі із новими знайомими в Інтернет;
-         обмежувати час користування Інтернетом (краще гуляти на свіжому повітрі).
Вправа 10. «Коллаж»
Учасники діляться на 2 групи.
Завдання для 1 групи – створити колаж на тему «Реклама безпечного Інтернет-кафе»
Завдання для 2 групи – створити колаж на тему «Маніфест (домовленість) батьків і дітей про безпечне користування Інтернет»
Для оформлення колажів потрібно: ватман, журнали, ножиці, клей, маркери.
Вправа 11. Зворотній зв’язок  «Кошик порад»
Учасники на стікерах пишуть те що їм найбільше сподобалося і що вони заберуть із собою сьогодні і стікери наклеюють на ватман на якому намальований кошик.
4. Розподіл доручень членів клубу до наступного засідання.
5. Підведення підсумків засідання.



Заняття: Портрет сучасного підприємця 


Мета: формувати комунікативну та підприємницьку компетентність учасників, сприяти розвитку саморефлексії, самоаналізу.
Цілі:
1. Визначити особистісні риси необхідні для успішного здійснення підприємницької діяльності.
2. Допомогти учасникам виявити та усвідомити власні особистісні ресурси.
3. Сприяти згуртованості учасників клубу.
Методи роботи : міні-лекція, тренінг, тестування, психологічний практикум.
Структура проведення засідання:
1.    Міні-лекція  «Підприємець та його роль у ринковій економіці».
2.    «Тест для визначення готовності до підприємницької діяльності» (Як започаткувати і розвинути власну справу: Практичний посібник підприємця / Петренко В.П., Табахарнюк М.О., Пасічник О.В. та ін. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 1998. - С. 12-13.).
3.    Психологічний практикум.
4.    Тренінг «Портрет сучасного підприємця».
 Вправа 1. «Не хочу хвалитися, але я…»
 Кожен учасник по черзі називає своє ім’я і говорить фразу, наприклад, "Не хочу хвалитися, але… я вмію домовлятися з людьми"
 2. Визначення правил роботи                           
 Правила записані на аркуші паперу (за бажанням можна скласти свої правила)
 Правило рівноцінності. Відсутня субординація
 Правило активності. Від активності кожного члена групи виграють усі.
 Правило коректності. Судження не оцінюються.
 Висловлюватися за темою і від свого імені.
 Спілкування за принципом "тут і зараз"
 Щирість у спілкуванні
Вправа 3. «Очікування»
 Написати на папірцях кількома словами свої очікування від тренінгу. По черзі наклеїти їх на плакат із «сходинками успіху», коментуючи, на якій сходинці вони зараз находяться за обізнаністю з теми.
4.«Мозковий штурм»
Створити асоціативний ряд до слова «Підприємливість»
5.Інформаційне повідомлення «Роль підприємницької поведінки в житті сучасної людини. Підприємливість як важлива риса особистості підприємця»
 Вправа 6. «Риси сучасного підприємця».
Учасники працюють в групах та  вказують найбільш важливі особистісні якості сучасного підприємця. Презентація груп.
7. Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
1.    Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2.    Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3.    Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4.    Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5.    Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6.    Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7.    Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8.    Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9.    Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10.    Чи приходите вчасно у кіно?
11.    Чи приходите вчасно на побачення?
12.    Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13.    Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14.    Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15.    Чи сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16.    Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17.    Чи любите робити записи у книгу скарг?
18.    Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19.    Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20.    Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на будь-яке питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.  
 Ключ до тесту                
 120 – 200 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат.
110 – 119 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.
8. Психологічний практикум:
1. Із перелічених нижче якостей виберіть ті, які найбільш властиві для вас як для майбутнього підприємця:
а) якості, пов'язані безпосередньо зі змістом підприємницької діяльності (лідерство, ініціативність, незалежність, самостійність у прийнятті рішень, вміння ризикувати, розвинена інтуїція, компетентність, творчість тощо);
б) якості, пов'язані з виконанням підприємницької діяльності (відповідальність, організованість, відданість роботі, вміння довести почату справу до кінця, єдність слова і діла, здатність працювати в команді, вимогливість (до інших) тощо);
в) якості, пов'язані із взаємодією з учасниками підприємницької діяльності (комунікабельність, вміння йти на компроміс, порядність, етичність, демократизм, гуманізм, турбота про своїх підлеглих, сприяння професійному та особистісному розвитку своїх підлеглих, турбота про своїх партнерів, повага до конкурентів тощо);
г) якості, пов'язані із ставленням до самого себе (впевненість в собі, здатність до самоорганізації, самокритичність, вимогливість (до себе), здатність володіти собою в будь-якій ситуації (самовладання), орієнтація па особистісний розвиток, професійне вдосконалення тощо).
2. Із наведених вище якостей виберіть ті, які ви хотіли б розвинути, вдосконалити для забезпечення ефективності майбутньої підприємницької діяльності (виберіть, будь ласка, із кожної групи, поданої вище - а, б, в, г окремо):
а)_
б)_
в)_
г)_
Обговорення.
Вправа 9. «Емблема підприємливої особистості»
Учасникам пропонується створити емблему підприємливої особистості.
 Кожен самостійно малює таку емблему, яка могла б друкуватися на програмках, ділових паперах. По завершенні роботи учасники розглядають малюнки одне одного. Після ознайомлення з результатами творчості інших учасники розділяються на підгрупи на основі спільних ідей малюнків. Кожна група має пояснити, що є спільного в їхніх малюнках і сформувати девіз, який би відповідав суті їхньої емблеми. Потім проводиться презентація емблеми кожної групи.
 10. Колаж "Успішний підприємець"
За допомогою журналів, ножиць, клею учасники створюють портрет успішного підприємця. Презентація груп.
Вправа11.  «Зворотній зв'язок»
 Дайте відповідь на одне із запитань
·     Я задоволений тим, що…
·     Під час заняття я…
·     Я дізнався…
 Повернімось до ваших "Очікувань". Перемістіть папірець на ту сходинку, де ви зараз себе відчуваєте. Прокоментуйте, чого хотіли б досягти в майбутньому.
 5. Розподіл доручень членів клубу до наступного засідання.
 6. Підведення підсумків засідання.


Немає коментарів:

Дописати коментар